10. september 2014 · Reacties uitgeschakeld voor Rijden in hybride of elektrische auto in de praktijk · Categories: Auto

Renault Zoe
Met de Zoe zet Renault een echte elektrische auto in de markt. Probleem is echter dat bij veel mensen die heel nieuwe ervaring een negatieve houding veroorzaakt. Het betreft de zogenaamde “range anxiety”, de angst dat de auto plotseling stil valt omdat de accu leeg is. Voor sommigen is dit een reden geen elektrische auto te kopen. Voor anderen om steeds bezorgd achter het stuur te zitten. Renault heeft hier over nagedacht en een extra knop ge?nstalleerd or die de maximum snelheid op 90 km vastlegt en alle niet noodzakelijke instrumenten of uitschakelt of op een laag pitje zet, zodat je rustig kunt blijven rijden.
Met een volgeladen accu kan de Renault Zoe tot 150 kilometer rijden. Dat wordt minder wanneer je voortdurend top -zo’n 135 km per uur- rijdt. Opladen moet via een speciale ‘thuistap’. Het grote voordeel is uiteraard dat de auto geen enkele emissie heeft. Dus ook geen CO2 uitstoot. De Zoe rijdt lekker, is ruim en is een prima auto voor het woon-werkverkeer. Zijn verbruik is bij 12.500 km per jaar 179? aan elektriciteit en huur voor de accu’s. Dat komt dus neer op 17 cent per kilometer.

Nissan Leaf
De Nissan Leaf is een 5 persoons hatchback die een actieradius heeft van ongeveer 200 km. Voldoende Canouan voor het woon-werkverkeer en voor de normale gezinsritten. De oplaadtijd ligt zo rond de vier uur, maar met een sneloplader kun je tot 80% ‘bijtanken’ in 20 minuten. Dat betekent dat langere ritten goed gepland moeten worden, maar wel degelijk mogelijk zijn. Het ‘range anxiety’ syndroom valt in deze wel mee. Net als dat voor andere elektrische auto’s geldt, is ook de Nissan Leaf goed voor het milieu. Omdat hij geen emissie heeft, geen CO2 uitstoot en vrijwel geluidloos rijdt. Dit laatste is een nadeel voor de fietsers en voetgangers want die horen hem niet aankomen, maar een groot voordeel in het kader van akoestische vervuiling. De Leaf kost 17 cent per kilometer.

Tesla
Je hebt altijd baas boven baas. In dit geval Tesla dat een supermooie auto aanbiedt die voor de meesten simpelweg te duur is. Toch is Tesla belangrijk voor iedereen want zij hebben accu’s die een actieradius van 500 km hebben. Dat maakt het elektrische rijden zo anders.
Rij je normaal met een Tesla S dan wordt door gebruikers een gemiddeld verbruik genoemd van zo’n 250 watt per kilometer. Een kilowattuur kost ongeveer 25 cent, dus kost de Tesla S ongeveer 7 cent per kilometer.

Comments closed